<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d31936954\x26blogName\x3dTikaQy+Blog\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://tikaqy.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://tikaqy.blogspot.com/\x26vt\x3d-1037016941778626016', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
TikaQy Blog
 

Bunga yang cantik itu................

"Bunga yang kembang dan cantik itu jarang yang wangi...begitulah orang yang cantik jarang yang berbudi."

Apabila si gadis dipuji dengan kata-kata, "Kamu ini cantik", maka akan menguntumlah sebutir senyuman di bibirnya dan berbungalah hatinya. Tersipu-sipulah dia. Begitulah manusia, senang dipuji kecewa bila dicaci.
Tetapi lain halnya bagi si mukmin yang merasa dirinya miskin dengan Tuhannya. Terasa kerdil tatkala berhadapan dengan pujian dan sanjungan manusia.
Wanita yang cantik selalu ditimpa perasaan karena sadar dirinya punya kelebihan. Kata orang, wanita cantik banyak maunya. Diri merasa bangga, seisi dunia seakan mau digenggamnya.
Kalau ia seorang gadis dirinya sanggup menjadi tukaran dengan uang yang berjuta. Ada pula yang rela menjad dara tua. Hidup liar baik merpati, senang didekati dan ditangkap lari.
Jika ia seorang isteri yang sadar dan bangga dengan kecantikannya maka suamilah yang menjadi mangsa. Si suami selalu melutut dan kalah dengan kehendak dan tingkahnya. Lebih malang jika si suami pula suka akan kecantikan isterinya. Ia menyayangi isterinya atas dasar kecantikannya.
Jadilah ia seorang suami laksana lembu yang dicucuk hidungnya. Kemana diarah di situlah perginya, alangkah kasihan dia. Si isteri yang cantik rupawan akan merayu dan meradang andai kemauannya tidak tercapai, ngambek hendak balik kampung atau minta cerai, Na'udzubillah!

Alangkah indahnya jika si isteri tadi, kecantikannya digunakan untuk meniup semangat jihad ke lubuk hati mujahidin.
Ketahuilah, keutamaan dan nilai diri seorang wanita baik cantik atau tidak terletak pada akhlaknya. Kalau ia seorang isteri, ketaatannya pada suami adalah akhlak yang indah.
Wanita yang cantik tetapi tidak berbudi pakerti tinggi, lebih-lebih lagi isteri yang cantik yang durhaka pada suami adalah ibarat bunga raya. Cantik warnanya harumnya tiada.
Sebaliknya wanita yang tidak cantik tetapi berakhlak mulia, taat suaminya, senantiasa mencari keridhaanNya, ibarat bunga cempaka. Tiada rupa tetapi harumnya memikat jiwa.
Antara bunga raya dan bunga cempaka pastilah cempaka yang diminati orang.Kasihan si bunga raya, tidak dijual atau dipakai orang. Ibarat gadis murahan yang mempertontonkan kecantikan. Andaikata nanti ada yang berkenan tetapi ia tidak sadar diri jadi mainan.Wanita yang tidak cantik dan juga tidak berakhlak baik akan menyakitkan hati dan mata. Ibarat bunga yang tidak sedap dipandang juga tidak harum baunya. Maka tidak ditemukan daya tarik dan keindahan darinya. Usah bangga dan risau akan paras rupa untuk merebut kasih sayang manusia. Tetapi marilah berlomba-lomba untuk menjadi wanita yang bertaqwa dan berakhlak mulia. Niscaya disayangi Allah serta makhluk-makhlukNya.
Seharusnya pribadi yang dikaruniakan Allah dengan nikmat kecantikan senantiasa resah jiwanya. Bukan karena takut luput karunia itu darinya, bukan pula karena ada yang iri hati dan mau menganiaya atau menandingi kejelitaannya.
Resahnya adalah karena menghitung-hitung pahala-pahala yang menghilang akibat pujian dan sanjungan manusia yang bakal menjerumuskannya ke jurang neraka.Mengira-ngira bagaimana untuk meruntuhkan gunung mazmumah akibat dari kecantikan diri yang dijulang bagaikan mahkota. Apalagi jika kecantikan itu hidangan bagi setiap insan, cantik indah tetapi hina tersebar. Menjadi mainan nafsu dan syaitan.
Bersyukur dengan segala nikmat Allah, baik buruk, cantik tidak adalah pemberian Allah. Yang berwajah cantik atau tidak sama2 butuhkan bekal.
Akan tiba saatnya dimana yang berwajah cantik indah dikerumuni oleh cacing dan ditimbuni tanah di liang lahad yang gelap lagi sunyi. Tatkala itu bersandinglah manusia dengan kematian. Apakah baru disaat itu mau diucapkan bahwa nikmat iman dan Islam adalah sebesar-besar anugerah pemberian Allah? Baru menyadari diri rela berjuang, berkorban apa saja demi mendapatkannya disaat segalanya sudah terlambat?
Kenangilah nasib diri di hari hisab. Segala pinjaman Allah itu, untuk apa digunakan selama hidup ini?
Lunakkan hati, tenangkan perasaan. Lihatlah ke seluruh penjuru alam. Di mana saja mata menjurus disana kan temukan keagungan Allah.
Dongakkan kepala ke langit biru, tundukkan wajah ke bumi yang hijau. Saksikanlah kilauan mentari, percikan cahaya bulan dan bintang. Langit yang dijadikanNya tidak bertiang, gunung-gunung tidak berpancang. Usah terlena dibuai keindahan, sesungguhnya pada segalanya itu terkandung pengajaran:

"Dan apa saja nikmat yang ada padamu dari Allahlah datangnya, dan bila kamu ditimpa kemudharatan maka hanya padaNyalah kamu meminta pertolongan" (QS An-Nahl: 53)

Wallahu'alam.

Komentar

  1. Anonymous Anonymous | 8:50 AM |  

    : Aku mau jadi bunga raya aja deh...hehehe Nama sains bagi bunga raya ialah Hibiscus rosa sinensis. Bunga ini mempunyai khasiat yang amat mujarab untuk menghilangkan batuk. Tumbuhan ini mengandungi sejenis lendir atau mucin yang memberikan rasa sejuk pada kerongkong dan rongga paru-paru. Selain itu bunga raya juga mengandungi hebiscetin iaitu satu bahan yang amat berkesan untuk meredakan batuk dan menghilangkan kahak. Daun bung melebatkan rambut